Monday, September 29, 2008

Istri Berlaku Curang - lawaks

Pada satu malam, ada pasangan yg agak berumur sedang makan malam dengan romantiknya bagi menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 50 tahun.Suaminya, seorang Tan Sri dan bekas ahli politik mula bercerita tentang nostalgia mereka suami isteri, sekian lama hidup bersama, suka duka, susah dan senang. Si suami memang menyanjung isterinnya, bernama Maria."Maria, selama kita kahwin ni, suka duka kita lalui, susah senang kita tempuh, abang amat menyanyang Maria, tapi ada satu perkara yg asyik bermain-main di benak abang ni dan abang selalu bertanya-tanya. Berterus-teranglah dgn abang pada malam ni, pernah tak Maria curang dgn abang selama ni?"Maria agak terkedu sekejap dan merenung panjang muka suaminya itu, lalu berkata dengan penuh kekesalan, "Ya abang, Maria mengaku pernah curang dgn abang, tapi hanya 3 kali sahaja selama ni""3 kali?"
Tan Sri tu agak terkejut, tapi tak la marah, dah tua dah dan memang berniat utk memaafkan isterinya,"Bagaimana boleh terjadi 3 kali tu Maria?"Perlahan jer la isteri dia mula membuka lebaran cerita lama, "Abang ingatkan masa kita mula-mula kawin, terus beli rumah dan selang beberapa tahun, kita susah sangat masa tu hingga rumah kita hampir nak dirampas oleh bank""Ya, abang ingat peristiwa tu" jawab si suami. Si isteri menyambung cerita, "Abang pasti ingat yg pada satu petang tu Maria pergi jumpa pegawai bank tu dan esoknya, bank tu tak jadi rampas rumah kita, malah bagi tambahan pinjaman utk abang mulakan perniagaan..""Emmmm.. sukar buat abang menerima kenyataan ini, tapi abang maafkan maria kerana apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak", kata si suami, "
Kali ke 2 pulak?""Abang ingat tak, abang hampir menemui maut sebab ketumbuhan dalam otak pembedahan?" si isteri menyambung cerita "Ya, abang ingat" jawab si suami. "Kalau macam tu, abang pasti ingat yg Maria ada pergi jumpa doctor pakar tu dan esoknya, dia setuju buat pembedahan utk abang tanpa bayaran apa-apa pun..""Oh maria, walau perit hati ini mendengarkan, tapi abang tetap maafkan maria sebab apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak dan kerana sayangkan abang jugak..
yang kali ke 3 macam mana pulak? ", kata si Tan Sri. Si isteri menundukkan mukanya dan menjawab penuh lemah, "Abang, ingat tak masa abang bertanding merebut kerusi bahagian dan abang perlukan 248 undi lagi...."Tan Sri pengsan kat situ jugak...

17 comments:

sweetie~ said...

kau brapa kali reno? uncountable ka? hahaha...jan maraaaa...mau pulang sda ni....half day today....tata

Andrik McVean said...

huhuhuhu....bikin suspen jah ko nie...

ReNo said...

sweetie laling...sy husband yg setia ni...nakal2 saja ba ni laling. klu ibarat kucing nampak ikan pun salah juga tu, bnyk lg jenis ikan: karuk, kalapia, lampam, keli. pastu klu minat tu ikan paitan pun kana tgk lagi jenis masakan tu paitan: masak 3 rasa, sup, guring, asam pedas...dan ujung baru la mo kana pigang perut dan tanya diri: isk kan sy diet? so nda jadi la makan... heh :D

ow ya ka laling..take care ah.. sy keja hari ni ja di opis ni..bsuk sampi jumaat O/S mcm biasa lg...sabar saja la wahai bini ku yg terchenta...

ReNo said...

Andrik...hehe morale of the story, jan ko jadi Tan Sri, jadi kaya ndapa tp jan jd Tan Sri kama..bahaya..keke

Beck the BandagedKnees said...

lol reno.. tu bini p tidur sama tu pengundi2 tu kaa..? hahaha!! lmao!!.. xD lol mana ko dpt ni reno..? lol xD lawak o.. hehe.. xD

ReNo said...

Beck, nda tau la apa kesudahan cerita ni tapi yg pasti tan Sri pinsan sudah...haha sy amik dr website yg kawan melayu sy selalu lepak...hmmm silap2 betul2 jadi ni kan? :D

Mell_f said...

ba ba..ni unsur2 kecurangan ni bayaya tau.

Makanya reno,perlu setia kepada yg 1 sj supaya teda penyakit berjangkit eg gonorea,sifilis,std etc. jgn ko tya sy mcmmana sy tau tu penyakit,sy rajin baca buku la. LOLs

betul ckap si andrik,kalau jadi tan sri tapi dicurangi buat apa laitu. hehe.

urang ranau said...

248?? mati kita ging..unsangkarable..tp tidak apa la pengorbanan itu suci niat dia, wlupun luaran tdk suci..kwang3 sia harap ni bukan cerita sebenar..hahahaaaa..

ReNo said...

mell, sy pula buat kesimpulan terbalik. 1st jgn jadi Tan Sri sbb nnt kena curang, yang ke-2 baru la setia pada yang satu...heh nda ba. ya pelik juga sy baru mo tanya mcmana ko tau tu suma jenis penyakit tapi nasib baik ko explain. hehe

ow ada kesimpulan ke-3: yang dicurangi pun sakit (sakit hati) dan yang mencurang pun sakit juga tu klu curang yg ke-3 punya tu (punya ramai tu?) :D

ReNo said...

Joy, ya memang un-sangkarable (*winkwink* manangis cigu ingeris sy klu tebaca ayat ni). ya ba positive view, mmg dia baik tul la. tulung laki smpi dpt title Tan Sri lg kan? kisah sebenar? haha harap2 tidak la Joy...

p/s: atau mungkin angka tu yang tidak benar? telebih? tekurang? haha

presen said...

aiyoo bro!!! total 250 kali curang... curang gila babi.. babi pun takkan curang begitu!!! hahaha

ReNo said...

waaa... sonot ko bro ahhh... haha jgn jd pd ko ah bro...

presen said...

bro,nantikan sy akn cr satu gadis yg setia pd sy seurg aja.dgr gadis sabah pun akn sgt setia pd cinta mrk.bulih bah kalo sy ada rezeki, so its never gonna hapend to me!! hahaha

HoneyBUZZin said...

hahahahaha...good joke!

ReNo said...

Presen: mudah2an... try yr luck then bro... manatau tulang kering, opss tulang rusuk ko di Sabah?

HoneyBzz: lawaks sahaja tiada kena mengena dengan sesiapa yg masih hidup atau pun yang masih..ops sudah mati..kekeke

GregChai a.k.a. tukang kupi said...

Sampai hati juga hahahaha

ReNo said...

Greg: lawaks ja ba ni geng... (jawaban sama sy bagi pada si HonneyBzz tu...)